2017

DANA Catherine (USA)

Durée du séjour : 03 mars 2017 au 17 mars 2017

Université d’origine – Ville – Pays : Emory University, USA

Fonction : Senior Lecturer

Thèmes de recherche : Littérature française et francophone des 20e et 21e siècles ; littérature du bassin méditerranéen ; littérature et cinéma sur les questions d’immigration, d’exil et de deuxième et troisième générations. 

CV :
M.A. in Film and Media Studies, Emory University, 2015
Ph.D. in French Literature, Yale University, 1996
M.A. in French Literature, Yale University, 1992   

Publications (extraits) :

>> Fictions pour mémoire: Camus, Perec et l’écriture de la shoah, (L’Harmattan, 1998);
>> La Méditerranée des juifs: exodes et enracinements
coéditeur, (L’Harmattan, 2002)
>> « Marlène Amar, vox clamans in deserto », Transmissions et Filiations, Revue des sciences humaines 301, Janvier-Mars 2011, pp. 167-182.
>> « Sans retour : Bleu Figuier d’Anne Sibran », Regards croisés sur la guerre d’Algérie, Presses Universitaires de Clermont Ferrand, 2005, pp. 221-231.
>> « Le Premier homme écrivain », Camus et le mensonge, BPI en actes, 2004, 114-127.
>> « Les Enfants Antigone », French Forum, 29, 1, Winter 2004, pp. 113-123.  

Auteur de romans : En attendant l’Amérique (Nadeau, 2004) et Première suée de sel (Fayard, 2006).

DEAN Misao (Canada)

Durée du séjour : /

Université d’origine – Ville – Pays : Department of English, University of Victoria. Victoria BC  Canada

Fonction : Professor

Thèmes de recherche :

CV :

Misao Dean is a specialist in early Canadian prose, with current research interests in two major fields: wilderness writing as a discourse of English Canadian nationalism; and affect in Canadian modernist prose. She is also an avid motorcyclist, and author of several scholarly articles on motorcycling literature and culture.

Publications (extraits) :
>>
2016   (accepted, in press) “Harley Culture from the Outside: Cowboys, Guns and Patriotism.” International Journal of Motorcycle Studies motorcyclestudies.org.

>> “Canadianization, Colonialism, and Decolonization: Investigating the legacy of ‘Seventies Nationalism’ in the Robin Mathews Fonds.” Studies in Canadian Literature Special 40th Anniversary Issue. Volume 41, no. 1, 27-48.

>> 2015   “I Just Love Ethel Wilson: a Reparative Reading of The Innocent Traveller.English Studies in Canada 40.2–3 (June/September 2014): 65–81.

>> 2013   Inheriting a Canoe Paddle: The Canoe in Discourses of English-Canadian Nationalism. Toronto: University of Toronto Press, 2013.

Del RÉ Alessandra (Brésil)

Durée du séjour : 09 février 2017 au 09 mars 2017

Université d’origine – Ville – Pays : Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculté de Sciences et Lettres – Araraquara-SP – Brésil

Fonction : Professeur

Thèmes de recherche : Acquisition du langage, humour, bilinguisme, négation, première syntaxe

CV :
Master and Ph.D. by USP (São Paulo University), conducted Postdoctoral research at Université Paris X; Professor in the Linguistics Department at UNESP-FCLAr (São Paulo State University); leader of the research group in Language Acquisition, NALingua (CNPq); is currently developing the RIHA (Rire, humour et Acquisition du Langage) Project, supported by IDEX-Université Paris 3, in collaboration with Professor Aliyah Morgenstern (Sorbonne University, Paris 3) and Christelle Dodane (Montpellier University, Paul Valéry 3), and also three others projects : negation (with Christelle Dodane), the begining of syntax in brazilian and french children (with Christelle Dodane) and bilingualism (with Ranka Bijeljac-Babic and Christelle Dodane). With Christelle Dodane organized and presented the exposition « The child in the language : step by step » in Brazil and in France.

Publications (extraits) :
>>
DEL RE, A., HILARIO, R. N. Concilier les données qualitatives et quantitatives : un défi pour les recherches en acquisition du langage. Revue CORELA. , v. 15, p.1 – 16, 2014.

>> DEL RÉ, A., HILÁRIO, R. N. VIEIRA, A. J. Subjectivity, individuality and singularity in children: a socially constituted subject. Bakhtiniana: Revista de Estudos do Discurso. , v.7, p.57 – 74, 2012.

>> DEL RE, A. A criança e a magia da linguagem: um estudo sobre o discurso humorístico infantil. São Paulo : Cultura Acadêmica, 2011, v.1. p.310.

DERVIN Fred (Finlande)

Durée du séjour : 22 janvier 2017 au 03 février 2017

Université d’origine – Ville – Pays : Helsinki, Finland

Fonction : Professor of multicultural education

Thèmes de recherche : Education, interculturality, mobility, language

CV :
Fred Dervin is Professor of Multicultural Education at the University of Helsinki (Finland). Dervin also holds several professorships in Australia, Canada, China, Luxembourg, Malaysia and Sweden. Prof. Dervin specializes in intercultural education, the sociology of multiculturalism and student and academic mobility. Dervin has widely published in international journals on identity, the ‘intercultural’ and mobility/migration. He has published over 30 books: Politics of Interculturality (co-edited with Anne Lavanchy and Anahy Gajardo, Newcastle: CSP, 2011), Impostures Interculturelles (Paris: L’Harmattan, 2012), Linguistics for Intercultural Education (co-edited with Tony Liddicoat, New York: Benjamins, 2013) and Chinese Educational Migration and Student-Teacher Mobilities (Ed, Palgrave, 2015). He is the series editor of Education beyond borders (Peter Lang)Nordic Studies on Diversity in Education (with Kulbrandstad and Ragnarsdóttir; CSP) and Post-intercultural communication and education (CSP). He is the editor-in-chief with Byrd-Clark of the International Journal of Bias, Identity and Diversities in Education. http://blogs.helsinki.fi/dervin/

Publications (extraits) :
>> Intercultural Competence in Education: Alternative Approaches for Different Times Dervin, F. (ed.) & Gross, Z. (ed.) 2016 London: Palgrave Macmillan. 259 p.

>> Interculturality in Education: A Theoretical and Methodological Toolbox Dervin, F. 2016 London: Palgrave Macmillan. 116 p.

>> Towards Post-Intercultural Teacher Education: Analysing ‘Extreme’” Intercultural >> Dialogue to Reconstruct Interculturality.
Dervin, F. 2015. European Journal of Teacher Education 38, 1, 71-86.

GAILLARD Jean-Christophe (Nouvelle Zelande)

Durée du séjour : /

Université d’origine – Ville – Pays : The University of Auckland, New Zealand

Fonction : Associate Professor

Thèmes de recherche : Disaster studies

CV :
JC Gaillard is Associate Professor at The University of Auckland in New Zealand and a former member of the faculty of the University of the Philippines Diliman. He trained as a geographer with particular interest in disaster risk reduction (DRR) in Asia and the Pacific. His present work focus on developing participatory tools for DRR and in involving marginalised groups in disaster-related activities with an emphasis on ethnic and gender minorities, prisoners and homeless people. JC also collaborates in participatory mapping and community-based DRR trainings with NGOs, local governments and people’s organisations. JC presently serves as editor of the journal Disaster Prevention and Management and was co-editor, with B. Wisner and I. Kelman, of the Routledge Handbook of Hazards and Disaster Risk Reduction. More details from: https://jcgaillard.wordpress.com/

Publications (extraits) :
>>
Gaillard J.C., Mercer J. (2013) From knowledge to action: Bridging gaps in disaster risk reduction. Progress in Human Geography, 37(1): 93-114.

>> Wisner B., Gaillard J.C., Kelman I. (eds.) (2012) Handbook of hazards and disaster risk reduction. Routledge, London.

>> Gaillard J.C. (2010) Vulnerability, capacity, and resilience: Perspectives for climate and development policy. Journal of International Development, 22(2): 218-232.

MACHADO Da SILVA Juremir (Brésil)

Durée du séjour : 03 février 2017 au 17 février 2017

Université d’origine – Ville – Pays : Porto Alegre – Brésil

Fonction : Professeur

Thèmes de recherche : Imaginaire et médias

CV :
Juremir Machado da Silva est docteur en sociologie de la Sorbonne Paris V, spécialiste de la sociologie des médias, écrivain, historien, journaliste, présentateur radio et traducteur; il est chercheur du Centre National de Recherche Scientifique du Brésil (CNPq). Il a été coordinateur du programme de troisième cycle en communication de la PUCRS entre 2003 et 2014. Il est auteur de 34 livres, parmi lesquels, Brésil, pays du présent (Desclée de Brouwer, 1999), Les technologies de l´imaginaire (Paris, ed. de la Table Ronde, 2009), En Patagonie avec Michel Houellebecq (Paris, CNRS, 2011). Il a fait son doctorat à Paris sous la direction de Michel Maffesoli. Puis, en 1998, il a mené une recherche de post-doctorat sous la supervision d’Edgar Morin, Michel Maffesoli et Jean Baudrillard. Il a été professeur visiteur à Paris IV en 2014. Il est membre do conseil scientifique des revues françaises Sociétés, Esprit Critique et Hermès.

CV complet (base de données du CNPq): http://lattes.cnpq.br/2393503669129057

Publications (extraits) :
>> Brésil, pays du présent (Desclée de Brouwer, 1999).

>> Les technologies de l ‘imaginaire (Paris, La Table Ronde, 2008).

>> En Patagonie avec Michel Houellebecq (Paris, CNRS, 2011).

Les commentaires sont fermés.